Thursday, October 18, 2012

Perusahaan Kecil Dan Sederhana ( IKS )

Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) banyak menyumbangkan perkembangan ekonomi negara khususnya meningkatkan pertumbuhan KDNK.Oleh itu, langkah-langkah memajukan PKS di negara ini amat penting.
Bincangkan.

PENGENALAN
IKS mendapat perhatian dalam negara semenjak Rancangan Malaysia Pertama (RM1) (1966-1970).PKS penting dalam pembangunan negara.


Meningkatkan pertumbuhan KDNK 
·         Jumlah sumbangan PKS pada era 2000 kepada sektor perkilangan negara secara keseluruhannya
       adalah di sekitar 40% setahun.
·         Meningkatkan pendapatan negara

Mewujudkan rantaian ekonomi         
·         Rantaian ekonomi lebih kukuh melalui hubung jalin dengan firma besar
·         PKS berfungsi sebagai pelengkap dan pendokong kepada ekonomi berskala besar – sistem 
       vendor dalam industri automobil

Menambah peluang pekerjaan
·         Penggunaan tenaga buruh secara intensif berbanding firma besar yang mengunakan jentera.
·         Peluang pekerjaan yang banyak boleh meningkatkan pendapatan per kapita – Industri pembuatan
       makanan, kraf tangan dan perabot
·         Mengurangkan kadar pengangguran

Meningkatkan kualiti pengurusan      
·         Menjana kemahiran pengurusan,syarikat dan kewangan kepada masyarakat setempat
·         Meningkatkan ilmu dan kemahiran perniagaan menerusi kursus, latihan lanjutan, seminar dan
       perbincangan.

Meningkatkan teknologi dalam negara.
·         Pemindahan teknologi membantu PKS meningkatkan kualiti produk dan secara tidak langsung
       turut
·         Mempercepatkan usaha kerajaan melahirkan industri berteknologi tinggi.

Meningkatkan keupayaan modal       
·         Modal diperoleh daripada pemilik sendiri, saudara-mara atau rakan perniagaan dan institusi
       kewangan
·         Pelaburan modal ini menjadi besar apabila keseluruhan PKS digabungkan.

LANGKAH MEMAJUKAN PKS
Memperluaskan program vendor     
·       Membantu PKS mengatasi masalah pemasaran produk kerana pasaran produk PKS ditentukan
       oleh industri skala besar.
·        Program ini diselaraskan oleh MITI.
·        Contoh, proton telah melantik beberapa vendor melalui skim komponen proton.

Menubuhkan perbadanan pembangunan PKS           
·         SMIDEC ditubuhkan untuk menyelaras program PKS khususnya dalam pemberian pinjaman.
·         SMIDEC juga dapat mengawal dan meningkatkan kualiti produk PKS di samping memodenisasi
       PKS.

Mengembangkan usaha R&D
·         Usaha pemindahan teknologi dari firma besar telah mengembangkan R&D PKS.
·         Bagi meningkatkan kualiti dan kuantiti produk PKS agar berdaya saing
·         Contohnya penggunaan ICT dan robotik dalam PKS.

Khidmat bimbingan   
·         Pengusaha PKS perlu khidmat bimbingan yang berterusan agar PKS dapat bersaing dalam
        peringkat global.
·         Contohnya program khidmat nasihat daripada MITI dan SMIDEC
 
Mewujudkan dana khusus     
·         Menyediakan dana khas seperti tabung industri bumiputera,tabung usahawan PKS, skim
       perniagaan kecil dan skim kredit mikro.
·         Bank-bank tempatan juga turut menyediakan pinjaman tertentu kepada PKS – SME Bank

KESIMPULAN
Perkembangan IKS amat penting dalam pembangunan ekonomi negara selaras dengan dasar kerajaan yang ingin menjadikan Malaysia berstatus negara maju menjelang tahun 2020.

5 comments:

  1. Yang ni cikgu yg ajar Sekarang form 6 kelas Zaaba 2020?

    ReplyDelete
  2. cikgu, saya nak tanya IKS dengan PKS sama je ke ?

    ReplyDelete
  3. saya khawatir ketika saya akan membeli rumah saya dengan nilai kredit buruk saya. saya ditolak pinjaman dari bank saya dan tidak bisa mendapatkannya. Saya menjelaskan kepada seorang teman, dia kemudian memperkenalkan saya kepada pria terhebat sepanjang masa pedro jerome. saya menjelaskan masalah saya kepadanya dengan mengirim teks ke suratnya dan dia membantu saya menyelesaikan semuanya dalam waktu 3 hari kerja. dia memberi saya pinjaman 400,000.00 euro untuk membayar rumah saya di mana saya juga digunakan untuk mengembangkan bisnis saya juga. semoga Tuhan memberkatinya! Anda dapat mengajukan pinjaman cepat dari mr pedro jerome yang bekerja dengan sekelompok investor .. dia penyihir yang dibicarakan semua orang di seluruh internet .. hubungi dia melalui surat di mr pedro pedroloanss@gmail.com. nomor whatsapp: +18632310632.

    ReplyDelete