Friday, May 1, 2009

RM10j peruntukan kekang wabak H1N1

Kementerian Kesihatan memperuntukkan lebih RM10 juta bagi meningkatkan persediaan negara mengekang penularan wabak selesema babi di negara ini berikutan amaran Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), wabak itu kini meningkat ke Tahap 5 iaitu ia mengancam seluruh dunia secara berterusan. Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, peruntukan itu antara lain akan digunakan untuk suntikan vaksin kepada 200,000 anggota yang bertugas di barisan hadapan terutama di pintu masuk negara.
"Peruntukan juga untuk suntikan vaksin pada ternakan babi dalam tempoh dua minggu. Jawatankuasa Persediaan Menghadapi Influenza akan membincangkan perkara ini, Isnin depan. "Apapun, sehingga kini, Malaysia masih bebas daripada jangkitan selesema babi dan kita akan memastikan virus itu tidak memasuki negara," katanya pada sidang media di Balai Berita, di sini, semalam. Turut hadir, Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times Press (NSTP), Datuk Hishamuddin Aun dan Timbalan Pengarang Kumpulan NST, Kamrul Idris Zulkifli,
Liow turut menafikan dua kes disyaki selesema babi di Hospital Sungai Buloh sebaliknya menegaskan dua kes itu hanya selesema biasa. "Mereka sudah pun keluar hospital. Mereka ada melawat Mexico dan Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini. Mereka ke hospital sebagai langkah berjaga-jaga kerana selesema," katanya. Beliau juga mengarahkan semua sembilan pusat simpanan stok antiviral di seluruh negara supaya bersiap sedia bagi memastikan proses penghantaran antiviral Tamiflu dan Relenza berjalan lancar jika diperlukan. "Kita menyasarkan 10 peratus stok antiviral ini di seluruh negara. Ia mencukupi untuk keperluan negara jika wabak ini melanda negara. Bagaimanapun, kita akan menambah antiviral ini dari semasa ke semasa mengikut keperluan," katanya.
Katanya lagi, kementerian sudah mengedarkan poster dan risalah penerangan mengenai selesema babi di seluruh negara bagi memberi penjelasan kepada masyarakat berhubung wabak itu dan langkah yang boleh diambil untuk mencegahnya. Sementara itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican dalam satu kenyataan berkata, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR), semalam, diiktiraf sebagai makmal rujukan bagi selesema babi.

No comments:

Post a Comment